1.5. Lærlingsamtale
Pliktige halvårssamtaler med lærlinger. Rapporten fra samtalen leveres på web.
Lærlingsamtalen er en samtale mellom faglig leder/instruktør og lærling om arbeids- og opplæringssituasjonen. Samtalen skal rettlede og motivere lærlingen til en så bred utvikling som mulig i forhold til de samlede målene i opplæringen.
Samtalen skal:
- Gi lærlingen muligheten til å samtale med faglig leder/instruktør om egen faglig utvikling, motivasjon og innsats knyttet til arbeidet med målene i læreplanen.
- Gi faglig leder/instruktør tilbakemelding om opplæringen og læringsmiljøet.
- Gi lærlingen og faglig leder/instruktør mulighetene til å diskutere og planlegge tiltak i det videre arbeidet til lærlingen.
- Medvirke til et godt samarbeid mellom lærling og faglig leder/instruktør.
- Sette bedriften i bedre stand til å tilrettelegge opplæringen for den enkelte lærling.
- Skape et trygt, åpent og tillitsfullt forhold mellom lærling og faglig leder/instruktør.
I opplæringsbedriften skal samtalen gjennomføres mellom faglig leder/instruktør og lærling, og ev. tillitsvalgt.
Disse momentene bør inngå i lærlingsamtalen:
- Gjennomgang av oppsummeringen fra siste samtale.
- Faglig utvikling i forhold til målene i læreplanen.
- Fremmøte og hvordan lærlingen holder arbeidstiden.
- Orden og hvor ryddig lærlingen er.
- Miljøet på arbeidsplassen.
- Innsats og motivasjon i forhold til arbeidet med faget .
- Samarbeid med:
- Faglig leder
- Instruktør
- Medarbeidere
- Brukere/kunder
- Initiativ og selvstendighet i arbeidet.
- Fleksibilitet og omstillingsevne.
- Helse, miljø og sikkerhet.
- Kommunikasjon.
- Problemområder i læreforholdet.
- Konflikter og konfliktbehandling.
- Andre forhold.